Sociocritical framework for a reorientation of the didactics of chemistry
DOI:
https://doi.org/10.52936/p.v1i1.10Keywords:
marco sociocrítico química cotidiana, papel del docente, mediación y aprendizaje en contexto, competencias en química, objetivos de la química cotidianaAbstract
This article aims to structure a sociocritical framework of the didactic of chemistry oriented to everyday life, which is not new, but innovative. The importance of matching chemical contents with their social implications is highlighted, showing how they are involved in multiple fields, and facilitating their learning from the experience of everyday life situations. For this purpose, information present on the Internet pages on "Didactics of chemistry and daily life" was reviewed. The result of the analysis allows us to identify the following assumptions that typify the current socio-critical framework of the teaching of everyday chemistry: to support the development of the student's cognitive structure based on the conceptual language of chemistry, to show the direct relationship between chemical science and the daily chemistry, to fulfill the objectives for the scientific education, to promote capacities and competitions so much disciplinary as citizens, and the contextualized learning to our reality and its sociocritical character. In conclusion, the teaching of chemistry under this didactic approach would allow us to appreciate how chemistry solves problems and helps to improve living conditions.
References
Blanco, A. et al. (2003). Las bebidas. Productos cotidianos en la enseñanza de la química. Grupo QUIMESCA. Málaga, España
De la Torre, Villar Ernesto y Navarro de Anda, Ramiro (1990). Metodología de la investigación, bibliográfica, archivística y documental. Mc Graw-Hill, D.F. México
Diario de la República. Edición Impresa del 23 de diciembre de 2009.Sección Tecnología. En línea: http://larepublica.pe/
Díaz Barriga, F., Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. McGraw Hill/Interamericana Editores, S.A. de C.V. México, D.F.
Díaz, H. (2014). Los tres problemas que existen en el sector educación del Perú. En el Comercio, Portafolio 07-03-2014.
Díaz Marín, C.A. (2012). Prácticas de laboratorio a partir de materiales de la vida cotidiana como alternativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la química. Universidad Nacional de Colombia.
Garai, C., Cuenca, J., López M. y Rubio, R. (1997). La química de nuestro entorno. Instituto para el desarrollo curricular y la formación del profesorado del país Vasco. Andalucía, Bilbao. ISBN: 84-89845-75-1.
Latapí, P. (2003), ¿Cómo aprenden los maestros?, México, Secretaría de Educación Pública (Cuadernos de Discusión, 6).
Layton, D. (1988). Revaluing the T in STS. International Journal of Science Education, 10(4), 367-378.
Leclercq & Cabrera (2014). Ideas, inspirándose en Tardif (2006). Universidad de Lieja, Bélgica.
Leclercq, D. (2016). Preguntas clave para evaluar el perfil de egreso, el programa y los cursos. III Encuentro Internacional Universitario: La evaluación de competencias en la educación superior. Encuentro PUCP lima Perú.
Pinto Cañon, G. (editor) (2003). Jornada monográfica: didáctica de la química y vida cotidiana. Impreso por la Sección de Publicaciones de la Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales de la Universidad Politécnica de Madrid. 432 pp.
Pozo, J. I., y Monereo, C. (1999). El aprendizaje estratégico. Madrid: Aula XXI, Santillana.
Sanmartí, N. (2000). El diseño de unidades didácticas, en F. J. Perales y P. Cañal (Edds.), Didáctica de las ciencias experimentales, pp. 239-266, Editorial Marfil, Alcoy España.
Storer, N. (1966). The Social System of Science. New York: Holt, Rineheart & Winston.
Verberen (1994)
Wenger, E. (2001), Comunidades de práctica: Aprendizaje, significado e identidad,
Ediciones Paidós Ibérica, S.A., Cap. 2, pp. 99 -114.
White, Elena G. (2008). La educación 26,27. En línea: http://www.jovenes-cristianos.com/
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.