Efficacy of the "Playing and thinking I'm moving forward" Program, for the development of the notion of number, in 5-year-old children of the I.E.P "Estrellitas", UGEL N ° 06, Ate
DOI:
https://doi.org/10.52936/p.v1i2.19Keywords:
noción del número, problemas de cantidad, problemas de forma, movimiento y localizaciónAbstract
The objective of the present investigation was to determine the effectiveness of the program "Playing and thinking I am moving forward", to develop the notion of number, in five-year-old students of the initial level of the IEP "Estrellitas", located in Santa Anita UGEL N ° 06 Ate 2018, in a pre-experimental design, with a quantitative approach, in 29 students. Information was collected using the “Observation Guide” instrument (in the condition of entry test and exit test), validated by expert judgment, the pilot test and Cronbach's alpha for reliability. In the entry test, 34.5% were at the beginning, and 58.6% at the process level; however, this result changed after the application of the program; in the exit test, 100% obtained the level of achievement. In conclusion, the program was effective in developing the notion of number.
References
Atencia Rojas, G. (2017). Nociones básicas para la construcción del número: clasificación y seriación de niños de 5 años, I.E.I. 377 “Divino Niño Jesús”, Los Olivos- 2016. [Tesis, Universidad César Vallejo]. Retrieved from http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/993/Atencia_RG.pdf?seq uence=6
Casas, S. (2014). Uso del material informático como herramienta didáctica para el aprendizaje de las matemáticas. [Tesis, Universidad de Valladolid]. Retrieved from file:///E:/Educación y otros/TFG-B.451.pdf
Castillo Costa, S., and Merino Armijos, Z. (2018). La desintegración familiar: Impacto en el desarrollo emocional de los niños. Journal of Science and Research: Revista Ciencia E Investigación, 3(9), 10–18. https://doi.org/https://doi.org/10.26910/issn.2528-8083vol3iss9.2018pp10-18p Córdova, M. S. (2012). Propuesta pedagógica para la adquisición de la noción de número, en el nivel inicial 5 años de la I.E. 15027, de la provincia de Sullana. [Tesis de maestría, Universidad de Piura]. Retrieved from http://funes.uniandes.edu.co/4069/1/CeballosLasprácticasCemacyc2013.pdf
Cortina, J. L., and Peña, J. (2018). Nociones numéricas de alumnos mexicanos de tercero de preescolar Numerical notions of Mexican kindergarten pupils. Educación Matemática, 30(3), 101–121. https://doi.org/10.24844/EM3003.05
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., and Baptista Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta edic). México, D.F: McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Mina Bedoya, C. E. (2016). Estado de salud bucodental de niños con discapacidad del Instituto de Educación Especial del Norte (IEEN) y su asociación con el nivel de conocimiento de los padres sobre salud oral. [Tesis, Universidad Central del Ecuador]. Retrieved from http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/6797/1/T- UCE-0015-352.pdf
MINEDU. (2007). Proyecto Educativo Nacional. Pen, 147. https://doi.org/10.2307/3633695
MINEDU. (2015). Rutas de aprendizaje 2015. Rutas de aprendizaje 2015. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
MINEDU. (2016). Currículo Nacional. Currículo Nacional de la Básica Regular2016. Retrieved from http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/03062016-programa-nivel- secundaria-ebr.pdf MINEDU. (2016). Programa curricular de Educación Inicial. Retrieved from
http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/programa-nivel-inicial-ebr.pdf
MINEDU. (2017). El Perú en PISA 2015. Informe nacional de resultados. El Perú en PISA 2015. Informe Nacional de Resultados, 187. Retrieved from http://umc.minedu.gob.pe/wp content/uploads/2017/04/Libro_PISA.pdf
Morales, Y. (2018). Las Nociones Matemáticas en los Preescolares de 5 años, Institución Educativa Inicial N° 020, San Martin de Porres, 2018. [Tesis, Universidad César Vallejo]. Retrieved from http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/24206/Morales_GY.pdf? sequence=1
Murillo, A., and Ceballos, L. (2013). Las prácticas de enseñanza empleadas por docentes
de matemáticas y su relación con la resolución de problemas , mediados por fracciones. I Congreso de Educación Matemática de América Central Y El Caribe, 6 Al 8 de Noviembre, Santo Domingo, República Dominicana. Retrieved from http://funes.uniandes.edu.co/4069/1/CeballosLasprácticasCemacyc2013.pdf
Ramos Huamaní, S., and Bautista Gonzalo, M. M. (2018). Las nociones pre numéricas en los niños y niñas de 5 años de la Institución Educativa Inicial N° 256 “Apóstol San Pablo” Lucanas. [Tesis de segunda especialidad, Universidad de Huancavelica]. Retrieved from http://repositorio.unh.edu.pe/bitstream/handle/UNH/1763/T.A. RAMOS Y BAUTISTA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Uribe, F. (2014). El Juego como estrategia para favorecer las nociones de número en preescolar. [Tesis de maestría, Tecnológico de Monterrey]. Retrieved from https://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/626566/Fernanda_Uribe_Medina_. pdf?sequence=1
Vega, C. (2018). Actividades lúdicas para desarrollar la noción de número en los niños(as) de 5 años de edad de la institución educativa No 002 “Maravillas de Jesús”, Chiclayo. [Tesis, Universidad César Vallejo]. Retrieved from http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/40812/Vega_ACC.pdf?s equence=2
Zuazo-Olaya, N. (2013). Causas de la desintegración familiar y sus consecuencias en el rendimiento escolar y conducta de las alumnas de segundo año de la Institución Educativa Nuestra Señora de Fátima de Piura. [Tesis de maestría, Universidad de Piura]. Retrieved from https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/1818/MAE_EDUC_110.pdf?seque nce
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.