Method of teaching based on investigative tasks (MEBSTI): its effectiveness for the achievement of mathematical competencies in the real number system.
DOI:
https://doi.org/10.52936/p.v1i2.17Keywords:
Método de enseñanza, tareas investigativas, competencias matemáticas, sistema de números realesAbstract
The present research was developed with the participation of first year students of the administration course at the Universidad Peruana Unión, the purpose was to determine the effectiveness of the MEBSTI in the achievement of mathematical competencies. The population was constituted by the students enrolled in the 2017 - II academic cycle in the Mathematics course, which were 43; 21 of the experimental group and 22 of the control group. Of these, some names were purged due to non-attendance and for being irregular students, leaving 18 students in the experimental group and 19 in the control group. The research is quantitative applied, with a quasi-experimental design, since intact groups were taken. The experimental group developed the real number system unit by applying the MEBSTI while the control group developed it under the traditional method. The results were obtained by means of the Student t-test using the SPSS (22.0) statistical package. This indicates that there is a significant difference between the two groups studied, and this difference is probably due to the application of MEBSTI to improve the development of mathematical competencies.
References
Aredo, M. (septiembre de 2012). la contribución a la mejora del rendimiento en Matemática Básica para estudiantes que inician sus estudios universitarios. 1 - 160. Lima, Lima, Per.
Blum, W., Drüke-Noe, C., Hartung, R., & Köller, O. (2015). Estándares de aprendizaje de
la matemática: articulación primaria-secundaria, orientaciones para las sesiones de
aprendizaje, ideas para la capacitación docente, ejemplos de tareas.
Clark-Carter, D., Parra, E., Rojas, E., & Parra, J. (2002). Investigación cuantitativa en
psicología: del diseño experimental al reporte de investigación De las Fuentes, M., Arcos, J., & Navarro, C. (2010). Impacto en las Competencias Matemáticas de los Estudiantes de Ecuaciones Diferenciales a Partir de una Estrategia Didáctica que Incorpora la Calculadora. Formación Universitaria, 3(3).
Konstantinou-katzi, P., Tsolaki, E., & Meletiou-Mavrotheris, Maria, Koutselini, M. (2013). Differentiation of teaching and learning mathematics : an action research study in tertiary education. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 44(3), 332–349. http://doi.org/10.1080/0020739X.2012.714491
Korniejczuk, R. (2012). El currículo en una universidad adventista. Revista Apuntes Universitarios. Año II, Número 1, ISSN: 2225-7136, 21-30.
Machado, E. & Montes de Oca, N. (2009). Las habilidades investigativas y la nueva Universidad : Terminus a quo a la polémica y la discusión. Centro de Estudios de Ciencias de La Educación. Universidad de Camagüey. Cuba. Evelio.machado@reduc.edu.cu, (1).
Mesa, Ó. (2012). Modelo metodológico para desarrollar habilidades investigativas en los estudiantes de la básica, media y media técnica. Retrieved from http://bibliotecadigital.usbcali.edu.co:8080/jspui/handle/10819/740
Montes de Oca, N. & Machado, E., (2009).
Pérez, J. (2013) “Empleo del software educativo: su eficiencia en el rendimiento académico del cálculo integral en la facultad de ingeniería y arquitectura de la Universidad Peruana Unión - Filial Tarapoto”. Tesis de Maestría. Universidad Peruana Unión, Perú.
Proenza, Y. y Leyva, L. (2006) Reflexiones sobre la calidad del aprendizaje y de las competencias matemáticas. Revista iberoamericana de educación Número 41/1
Serrano-Guzmán, M. F., Solarte-Vanegas, N. C., Pérez-Ruíz, D. D., & Pérez-Ruiz, Á. (2011). La investigación como estrategia pedagógica del proceso de aprendizaje para ingeniería civil. Educación, 35(2), 1–33. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=75067299&lang =es&site=ehost-live.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Paideia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.